شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

پنج مسائل فرزندان در خانواده هاي طلاق چيست؟

۳ بازديد

پنج مسائل فرزندان در خانواده هاي طلاق چيست؟
در زمينه طلاق  و فرزندان تحقيقات بسياري انجام شده است كه در اين مقاله در مورد عوامل طلاق و پيامدهاي آن مطالبي را ذكر مي كنيم.
خانواده هاي طلاق – هيجان ها و تجربه هاي ذهني:فرزنداني كه در خانواده طلاق هستند به خاطر شرايطي كه براي آنها به وجود آمده است نوعي خشم و نفرت نسبت به عواملي كه باعث اين اتفاق شده است در آن ها به وجود آمده است.
بيشتر خشم و نفرت آن ها به خاطر والد غالب و افراد و اطرافياني است كه در اين جدايي موثر بوده اند.
بر اساس نظر مشاوران خشم يك نوع هيجان قوي و نيرومند در انسان است و زماني در فرد به وجود مي آيد كه شخص احساس كند به نيازها و خواسته ها و اهدافش نرسيده است و به خاطر فرد و افرادي مشكلاتي در راه رسيدن به اهدافش به وجود آمده است.
فرد هنگامي با قضيه طلاق رو به رو مي شود بسيار آشفته مي شود و نوعي احساس خشم و از دست دادن را تجربه مي كنند و چون در اين زمان والدين، فرزند را تنها مي گذرانند و نسبت به او رفتاري خودخواهانه دارند و حمايت والدين از فرزند كم مي شود در اين هنگام فرزند نسبت به والدين خشمگين و ناراحت مي شود.
بر اساس نظر مشاوران فرزندان هنگامي كه طلاق و جدايي والدينشان را مي بينند نوعي ترس از رها شدن و تنها شدن در آن ها به وجود مي آيد و آن ها حس مي كنند كسي آن ها را دوست ندارد و بيشتر دغدغه هاي ذهني فرد درمورد آينده و رويدادهاي بعدي او خواهد بود.


علاوه بر دغدغه هاي ذهني مسائل ديگري مانند غم و اندوه و طرد شدن و ترس از تكرار فقدان در اين افراد به وجود خواهد آمد و آن ها دچار ترس و اضطراب از دست دادن خواهند شد.
نشانه هايي كه وقوع طلاق را خبر مي دهندنشانه هايي كه وقوع طلاق را خبر مي دهندتجربه هاي محيطي:نوجوانان بسيار به امنيت عاطفي و هيجاني نيازمند مي باشند، امنيت عاطفي و هيجاني شامل مفاهيمي مانند امنيت، همدلي، پذيرش ديگران مي باشد.
نوجوانان براي زندگي به محيطي امن و با آرامش نيازمند هستند اما در بسياري موارد، خانواده ها نمي توانند محيطي امن را براي فرزندان خود فراهم كنند و عوامل مانند طلاق و تعارض محيط خانه را بي ثبات و ناآرام مي كند و مشكلاتي بين والدين و نوجوان به وجود مي آيد.
بسياري از والديني كه طلاق مي گيرند بعد از آن در مورد مسائل منفي مانند مشكلات طلاق، مسائل مالي ، دلايل جدايي، آشفتگي هاي شخصي، اطلاعات منفي و نامطلوب در مورد همسر سابق، با فرزند خود صحبت مي كنند در حالي كه كودك نمي تواند اين مسائل را به خوبي درك كند و براي او آسيب زا خواهد بود و به روحيه او تاثير مي گذارد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-پنج مسائل فرزندان در خانواده هاي طلاق چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.