جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

آرشیو دی ماه 1399

مشاوره خانواده

توقف كتك زدن بچه هاي ديگر

۲۱ بازديد

ممكن است عجيب به نظر برسد كه بچه هايي كه به ديگران صدمه مي‌زنند  بچه هايي هستند كه در واقع ترسو هستند!
ترس‌هايي كه منجر به ايجاد مشكل در كودك آسيب رسان مي شود، معمولا ريشه در تجارب ترس اوليه در زندگي اش دارد، با وجود اينكه كودك به هيچ وجه ترسو به نظر نمي رسد!
كودك وحشت زده براي مديريت ترسش، رفتارهاي پرخاشگرانه اي را توليد مي كند كه اين رفتارها هر زماني كه او احساس تنش كند، شعله ور مي شوند. به جاي گريه يا صحبت كردن، وقتي كه از چيزي مي‌ترسد، وحشت زده و هول مي شود، و اين امر ترسش را تشديد مي كند طوري كه نمي تواند درخواست كمك كند.
به منظور كمك به يك كودك ترسو، لازم نيست كه حتما دليل ترسو بودنش را بدانيد. آنچه كه لازم است انجام اقداماتي  براي افزايش حس ايمني اش و برقرار كردن ارتباط با شماست، چه پدر مادر او باشيد چه يك مراقب و يا يك دوست محبوب او. همچنين شما بايد اقداماتي براي جلوگيري از هرگونه اسيب رساندن تكانشي او به ديگران انجام دهيد.


همانگونه كه شما با او ارتباط برقرار مي كنيد و از او محافظت مي كنيد، كودك احساسات اتشيني كه وي را به كتك زدن سوق مي دهد با شما در ميان مي گذارد. گوش دادن به احساسات يك كودك در حالي كه مانع از آسيب رساني او به شخص ديگري مي شويد، به او اجازه مي دهد تا ترس هاي پنهانش را آزاد كند. بنابراين او آرام مي شود و به ديگران به عنوان دوستانش نگاه مي كند نه به عنوان يك تهديد. در زير روش هايي براي مقابله با اين رفتارهاي ذكر شده اند:
اول، يك ارتباط قوي تر بسازيد:فرصت هايي را براي ارتباط بيشتر و كامل تر ايجاد كنيد. صرف كردن زمان هاي خاص براي او ابزاري است كه براي ايجاد ارتباط،ايده آل است. اگر او بچه خودتان است، تلاش كنيد كه يك زمان خاص كوتاهي  را در همان اوايل روز به او اختصاص دهيد، شايد به محض بيدار شدن، به طوري كه كودك شما روز را با پيشنهاد شما درباره ي آنچه كه او مي خواهد براي 5 يا 10 دقيقه اول روز انجام دهد، آغاز كند. اين كار را با صميميت انجام دهيد، با مهرباني به او توجه كنيد.
اين كمك مي كند كه يك كودك بفهمد كه براي شما مهم است، حتي با وجود خواهر و برادرهاي ديگر، يك برنامه ي صبحگاهي و يا تماس هاي تلفني در ابتداي روز كه شما بايد به آنها هم بپردازيد.

منبع:  مركز مشاوره ستاره ايرانيان-توقف كتك زدن بچه هاي ديگر

دليل بهانه كودك در هنگام غذا خوردن چيست؟

۲۷ بازديد

كودك براي تسلط پيدا كردن بر والدين در هنگام غذا خوردن بهانه مي گيرد
ولي والدين بايد در نظر بگيرندكه هرگز براي كودك خود چند نوع غذا را پيشنهاد ندهند
بلكه يك نوع غذا براي تمام اعضاي خانواده درست كند ،
پدر و مادر بايد در برخورد با كودك هماهنگ باشند و به جايگزيني اقدام نكنند.
دليل بهانه كودكاگر كودك در خوردن غذا حس نا مطلوبي نسبت به غذا دارد طرز پخت را تغيير دهيد و به ميل او درست كنيد.


هنگامي كه كودك غذاي خود را خوب مي خورد از او تعريف كنيد
ولي در مواقعي كه ميل به غذا ندارد هرگز به او وعده ندهيد
زيرا باعث مي شود ياد بگيرد كه در هنگام غذا خوردن به خواسته او عمل شود.

منبع:  مركز مشاوره ستاره ايرانيان-دليل بهانه كودك در هنگام غذا خوردن چيست؟

شايع ترين مشكلات رفتاري كودكان و روش هاي درمان

۲۶ بازديد

پرخاشگري و حملات بدخلقي (قشقرق) كودكان را چگونه مديريت كنيم؟پرخاشگري كودكان علل مختلفي دارد. وقتي آن ها شروع به قشقرق راه انداختن مي كنند، بسيار مهم است كه بتوانيد به دليل آن پي ببريد.
در حقيقت هيچ كودكي شبيه به كودك ديگر نيست و ممكن است دليل رفتارهاي پرخاشگرانه ي فرزند شما با كودكي ديگر فرق كند.
كودكان كوچك تر ممكن است به علت اين كه نمي‌‌‌دانند احساسات ناخوشايند خود مانند خشم و ناكامي را چگونه با كلمات ابراز كنند به پرخاشگري روي آورند. صحبت با كودكان و كمك به آنان براي بيان احساساتشان بدون پرخاشگري در اين موارد مفيد است.
كودك ممكن است شاهد دعوا و پرخاشگري والدين يا ديگر اعضاي خانواده باشد و از اين رفتارها الگو برداري كند.بنابراين كنترل محيط منزل، عدم به كار گيري پرخاشگري در روابط بين فردي اعضاي خانواده و همچنين نظارت بر برنامه‌‌هاي تلويزيوني كه كودك مشاهده مي‌‌كند مي‌‌تواند اين اثرات را تا حد ممكن كاهش دهد.
گاهي به مرور زمان كودك ياد مي‌‌گيرد كه با بد خلقي و پرخاشگري مي‌‌تواند به آنچه مي‌‌خواهد دست يابد. اگر والدين در برابر داد و فرياد يا پرخاشگري وي تسليم شوند او در مي‌‌يابد اين رفتار راهي براي گرفتن آنچه مي‌‌خواهد از بزرگسالان است.
بعضي كودكان با فرد خاصي مانند مادر يا مادر بزرگ بيشتر اين رفتارها را نشان مي‌‌دهند تا با ديگر اعضاي خانواده.


 اين موضوع اهميت برخورد يكسان و يكنواخت همه بزرگسالان در خانواده و اطراف كودك را نشان مي‌‌دهد.
 اگر كودك در يابد كه هر وقت و هر كجا پرخاشگري كند پيامد يكساني متحمل مي‌‌شود چنين رفتاري قطعاً كاهش مي‌‌يابد.
علي رغم پرخاشگري و بدخلقي كودك، رعايت بعضي از اصول نيز مي‌‌تواند  به شما در كاهش اين رفتارها كمك كند كه عبارتند از :
ـ در انتظارات خود از كودك و به كارگيري روش هاي تربيتي در زمان ها، مكان ها و توسط افراد مختلف مانند مادر، پدر، مادربزرگ و… تا حد ممكن يكنواخت عمل كنيد.
 قابل پيش‌بيني بودن پيامد يك رفتار به كودك احساس امنيت مي‌‌دهد و وي را از سر درگمي مي‌‌رهاند و مشكلات رفتاري وي را كاهش مي‌‌دهد.
ـ قوانين را به صورت روشن به كودك بگوييد. او بايد بداند احساس خشم و ناكامي طبيعي است ولي مرزهايي براي شيوه ي ابراز آن وجود دارد مثلاً زدن ديگران ممنوع است.
ـ در اثر بدخلقي و قشقرق كودك تسليم خواسته‌‌هاي غيرمنطقي او نشويد. اين رفتار كودك را ناديده بگيريد. (در عين حال ايمني كودك را در نظر داشته باشيد. اگر وي به كار خطرناكي دست زد بلافاصله بايد مداخله كنيد).

منبع:  مركز مشاوره ستاره ايرانيان-شايع ترين مشكلات رفتاري كودكان و روش هاي درمان

چگونه تفكر و احساسات بر روي سلامتي تاثير مي گذارند؟

۲۹ بازديد

احساسات تجربه اي آزاد است و بدون در نظر گرفتن قضاوت ها و پي آمدهاي آن ابراز مي شوند يا اينكه به راحتي تمايل داريم كه در ما جريان داشته باشد. از سوي ديگر، سركوب كردن احساسات (به ويژه ترس ها و يا احساسات منفي ديگر) مي تواند باعث نابودي انرژي رواني و اميد در ما شوند و براي سلامتي مان مشكلاتي را به وجود بياورند، مانند فشار خون بالا يا اختلالات گوارشي.
از اين رو، براي ما بسيار مهم است تا افكار و احساساتمان را شناسايي و تشخيص دهيم، و از تاثيراتي كه افكار و احساساتمان بر روي ما دارند، و نسبت به تاثيراتي كه آنها نه تنها بر روي همديگر بلكه بر روي بدن، رفتار و روابطمان دارند آگاه باشيم. به عنوان افزايش آگاهي مان، براي ما بسيار راحت تر است كه طرز تفكر، چگونگي احساسمان، و ديدمان نسبت به تجربياتمان را مورد بررسي قرار دهيم. پس از آن ما قادريم پاسخ هاي مان به  افكار و احساساتمان را تنظيم كنيم.
منفي بافي و سلامت جسمانياسترس مزمن به دليل نگرش هاي منفي و احساساتي مانند تنها بودن و نااميدي مي تواند تعادل هورموني بدن را به هم بريزد و مغز را از مواد شيميايي كه براي احساس شادي مورد نياز هستند خالي سازد، همچنين مي تواند به سيستم ايمني بدن آسيب وارد سازد. يافته هاي علمي جديد مشخص كردند كه پيشروي استرس مزمن باعث كوتاه شدن عمرمان با كوتاه كردن تلومرهايمان (بخش انتهايي رشته ي DNA كه نقش مهمي را در پيريمان بازي مي كنند) مي شود.


مديريت ضعيف احساسات و يا خشم سركوب شده (كينه ورزي) نيز با به وجود آمدن مشكلات سلامتي در ارتباط است، مانند بيماري فشار خون، بيماري هاي قلب و عروق، اختلالات گوارشي، و عفونت.
ضرورت مثبت نگريباربارا فردريكسون نشان داده است كه احساسات مثبت دو تاثير مهم دارند: تاثير كه بر روي ديد ما نسبت به جهان دارند (مانند الهام بخشي، خلاقانه، شگفت انگيز و ديگر موارد)، و دوم اينكه با طي شدن زمان اين احساسات فراتر مي رود، و انعطاف پذيري و شكوفايي عاطفي پايداري را در ما به وجود مي آورند.
دكتر فردريكسون سالها را صرف تحقيق و انتشار مزاياي جسمي و روحي نگرش مثبت كرد، از جمله بهبود سريعتر مشكلات قلبي و عروقي، خواب بهتر، سرماخوردگي كمتر، و مهم ترين احساس كه داشتن احساس خوشبختي است. خبر خوب اينكه نه تنها نگرش مثبت- مانند بازيگوشي، قدرداني، ترس، عشق، علاقه، آرامش همه با يكديگر در ارتباط اند يعني هر كدام از اين احساسات بر روي ديگر احساسات تاثير گذار هستند – و بر روي سلامت و تندرستي تاثير مستقيم دارند،بلكه ما مي توانيم با تمرين اين نگرش ها را در خودمان تقويت كنيم.

منبع:  مركز مشاوره ستاره ايرانيان-چگونه تفكر و احساسات بر روي سلامتي تاثير مي گذارند؟