شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو خرداد ماه 1399

مشاوره خانواده

با بيزاري نوجوانان از مدرسه رفتن چه كنيم؟

۶۱ بازديد

با بيزاري نوجوانان از مدرسه رفتن چه كنيم؟
آيا نوجوان شما مدام مي گويد كه از مدرسه رفتن متنفر است؟
آيا در مورد معلم ها، همكلاسي ها و بي فايده بودن درس ها غر مي زند؟
آيا افرادي كه در مدرسه هستند را دورو مي داند، و نمي‌تواند دوست خوب پيدا كند؟ اگر اينچنين است، به عنوان والدين احساس نگراني و خستگي داريد. شما مي خواهيد كه به فرزند خود كمك كنيد، اما هر چقدر سعي مي‌كنيد موفق نمي شويد.
در مورد بيزاري نوجوانان از مدرسه نگران نباشيد!كساني كه با نوجوانان كار كرده اند حتما مي دانند كه تنفر از مدرسه در اين سن طبيعي است.
با اينحال، موضوعي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. راهبردهاي كاربردي بسياري وجود دارند، كه مي توانيد در اين موقعيت استفاده كنيد. در اين مقاله 15 روش براي شما در اين موقعيت ارائه شده اند.
تصور نكنيد نوجوان لجباز شده يا سركشي مي كند.از زماني كه كودكان وراد دوره نوجواني مي شوند، به دنبال خودمختاري هستند. آنها همچنين در حال شكل دهي هويت خود هستند، و در كنار همه اينها مغز و بدن به سمت تغييرات شگرف مي روند.
به همين دليل است كه رفتارهاي نوجوان سركشانه مي شوند.
اما تصور نكنيد كه اين تنها دليل است كه نوجوان را از مدرسه رفتن متنفر مي كند. اكثر اوقات، موضوعات ديگري نيز درگير هستند، مانند احساس سركوب شدن، مشكل با انجام تكاليف مدرسه، زورگويي از سوي بچه هاي ديگر، و ترس از امتحان.


با بيزاري نوجوانان از مدرسه رفتن چه كنيم؟به اين فكر كنيد كه چه عاملي باعث شده نوجوان اين حس را داشته باشد؟اين سوالات را از خود بپرسيد؟
آيا مدام به نوجوان خود غر مي زنم؟آيا هميشه در مورد مسائل مدرسه با او صحبت مي كنم؟آيا سرگرمي هاي كودك را هدر دادن وقت مي دانم؟آيا نوجوانم را با دوستانش، خواهربرادرها يا بچه هاي فاميل مقايسه مي كنم؟آيا من تاكيد بيش از حد روي انجام تكاليف مدرسه داشته ام؟آيا بدون سوال كردن از نوجوان او را در كلاسي ثبت نام كرده ام؟هيچ كدام از دلايل بالا به تنهايي عامل ايجاد نفرت از مدرسه در كودك نيستند.
اما در تركيب با يكديگر، احتمالا باعث اختلاف شديد بين شما و نوجوان خواهند شد. كه در طول زمان، با نفرت از مدرسه متداعي مي شوند.
هنگام گوش دادن به نوجوان از تكنيك هاي گوش دادن فعال استفاده كنيد.زماني كه با نوجوان خود درباره علت تنفر از مدرسه صحبت مي كنيد، از تكنيك هاي گوش دادن فعال استفاده كنيد:
به نوجوان خود توجه كامل نشان دهيدزمان گوش دادن به كودك چند كار را همزمان انجام ندهيد.زمان حرف زدن نوجوان وسط حرف او نپريد.نوجوان را تشويق كنيد به صحبت كردن ادامه دهد مثلا با گفتن : “خب..” .. ” ادامه بده” و …با نوجوان خود همدلي كنيدبه دنبال اين باشيد كه احساسش را بفهميدقضاوت نكنيدمسئله را اخلاقي نكنيد.تا انجا كه ممكن است نصيحت ناخواسته نكنيد.به طور معمول آنچه كه تصور مي كنيد نوجوان مي گويد را انعكاس دهيد، مثلا بگوييد: به نظر مي رسه معلمت رياضي رو خوب توضيح نداده بخاطر همين از رياضي بدت مياد.با استفاده از تكنيك گوش دادن فعال، نوجوان با احتمال بيشتري مشكلاتش را به شما مي گويد.

منبع  : كودك و نوجوان-با بيزاري نوجوانان از مدرسه رفتن چه كنيم؟

رفتارهاي نابهنجار در نوجوانان

۶۱ بازديد

رفتار هاي ناهنجار نوجوانان و روش هاي پيشگيري و درمان آن ها:
نوجوانان؛ بيشتر از لحاظ عاطفي براي خود مشكل ايجاد مي كنند تا براي ديگران. در بين دختران و پسران، از لحاظ رغبت ها و مشكلات، در دوران نوجواني، تفاوت هاي نسبتا رايجي وجود دارد. به دليل آن كه سن بلوغ دختران زودتر فرا مي رسد، مشكلاتشان نسبت به پسران بيشتر مي باشد. دختران بيشتر به سازگار شدن در مدرسه، خانواده و جامعه توجه بيشتر دارند ، درصورتي كه مسائل مالي وبرنامه ريزي هاي شغلي توجه پسران به خود جلب مي كند. هر دو گروه به شكل فزاينده اي با مسائل عاطفي مواجه مي باشند. بزرگترين مشكل آن مي باشد كه فرد در كنار آمدن با مسائل دوران كودكي نيز موفق نبوده است.
مقالات مرتبط:
نيازهاي نوجوانان
مديريت رفتارهاي پرخطر نوجوانان
تحقيق كامل و گسترده اي در مركز پژوهش هاي فرهنگي صورت گرفته است، تحقيقي كامل در مورد مسائل و مشكلات رفتاري نوجوانان ايران در مراكز پژوهش فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تحت نظر نويسنده و با همكاري تعدادي از اساتيد دانشگاه انجام گرفته است. كه در مرحله ي اول اين تحقيق؛ در سطح نوجوانان تهران به اتمام رسيده است، و نتايج و يافته هاي آن كامل چاپ شده است (1361-1359).
فهرستي از مسائل و مشكلات رفتاري تقريبا 4000 نوجوان ايراني، به ترتيب درصدي آن ها و با تفكيك جنسيت (دختر و پسر)، سن آن ها (كلاس اول، دوم و سوم راهنمايي) و منطقه ي جغرافيايي (شمال، جنوب، شرق، غرب، مركز تهران)، گرد آوري شده است كه تا حدودي مؤيد طبقه بندي زير مي باشد.


در اين تحقيق، مسائل رفتاري نوجوانان در 9 دسته طبقه بندي شده است: مشكلات سياسي، اجتماعي، جسماني، جنسي، مذهبي، خانوادگي، تحصيلي و شخصيتي و عاطفي. كه در زير به بخشي از مهمترين مشكلات شخصيتي كه طبق يافته هاي اين تحقيق، مبتلا به درصد قابل ملاحظه اي از نوجوانان مي باشد، اشاره مي شود :
عصبانيت 57 درصد ( كل ) 55 درصد ( پسران ) 59 درصد ( دختران )زود رنجي 56 درصد ( كل ) 51 درصد ( پسران ) 61 درصد ( دختران )افسردگي 53 درصد ( كل ) 46 درصد ( پسران) 60 درصد ( دختران )كم روئي 52 درصد ( كل ) 52 درصد ( پسران ) 52 درصد ( دختران )نگراني و اضطراب 50 درصد ( كل ) 44 درصد ( پسران ) 56 درصد ( دختران )ترس 30 درصد ( كل ) 29 درصد ( پسرا ) 30 درصد ( دختران ) 
در اين قسمت تلاش بر آن است كه، با توجه به طبقه بندي بالا و نتايج به دست آمده از تحقيق ياد شده، هر كدام از مشكلات نوجوانان به تفصيل مورد بررسي قرار بگيرد و در نهايت راه حل هايي عملي و امكان پذير براي هر كدام از آن ها پيشنهاد شود.
مهمترين اين مشكلات عبارتند از:ترس، نگراني، احساس حقارت، عصبانيت، ناكامي، تعارض و اضطراب. در اين مقاله به چند نابهنجاري اشاره مي كنيم. در مقالات بعدي نيز بيشتر صحبت خواهيم كرد.
ترس:
همه ي افراد، حتي شجاع ترين افراد هم هر از چند گاهي دچار ترس مي شوند. ترس بر اثر محرك ناگهاني و شديدي كه در محيط به وجود مي آيد، ظاهر مي شود. اكثر روان شناسان، اصطلاح ترس و اضطراب را تا حدودي مترادف مي دانند، با اين حال بين اين دو تفاوت كلي نيز وجود دارد. معمولا؛ ترس معلول عوامل خاصي است كه بر اساس اين عوامل مي توان ترس را به سه دسته ي كلي تقسيم بندي كرد:
ترس از اشياء، پديده ها و حيوانات؛ مانند ترس از مار، خفاش، عقرب، سگ، طوفان، سيل، صداي مهيب، ارتفاع، آتش،دريا، هواپيما و… .ترسيدن از روابط اجتماعي: اين ترس شامل موارد زير مي باشد:الف) ملاقات با مردم، همراه بودن با افراد قوي، مهم، باهوش، بسيار شوخ طبع و احتمالا اهل گوشه و كنايه زدن، ظالم و… .
ب) سخنراني در جمعي بزرگ .
ج) بودن با جنس مخالف.
د) شركت كردن در جمع هايي كه اكثرا شامل بزرگسالان مي باشد.

منبع  : كودك و نوجوان-رفتارهاي نابهنجار در نوجوانان

كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟

۶۳ بازديد

قبل از فكر كردن در مورد اختلالات هيجاني كودك، بهتر است از خود بپرسيد: كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟ آيا هيچ گاه به شدت احساس نگراني يا ناراحتي شديد هيجاني نكرده ام؟ به احتمال زياد پاسخ مثبت است!
همه ما اين قبيل هيجان ها را تجربه كرده ايم و اين تجربه ها به تنهايي دليل كافي براي دادن اين حكم نيست كه نابهنجاري يا نقص در شخصيت و منش وجود دارد. كودكان نيز ترس و اضطراب-همان چالش هاي هيجاني طبيعي- دارند و اين ترس و اضطراب تنها زماني كه شديد، مزمن،ممتد و مزاحم باشد علامتي از اختلال روانشناختي است.
طي پنجاه سال گذشته، يافته هاي پژوهشي همگي نشان ميدهند كه ترس و اضطراب در كودكي امري معمول و شايع است (جرسيلد و هولمز، 1935، لاپاس ومونك، 1958، مك فارلن، آلن و هانزيك، 1954، اولندايك و كينگ، 1991، به نقل از كندال، 1389). تحقيقات قديمي تر مثل تحقيق جرسيلد و هولمز (1935) شيوع ترس و اضطراب را به خوبي اثبات كرد. در ان زمان پژوهش ها نشان دادند كه ممكن است كودكان و نوجوانان 9 تا 13، نوعي ترس شديد با نگراني جدي تجربه كنند. به نظر مي رسد پيچيدگي هاي ترس كودكان با رسيدن به 8 سالگي كه همراه تحول شناختي كودك و افزايش توانايي او براي استدلال و توسعه پيام هاي منفي ممكن و نتايج در اينده مي باشد افزايش مي يابد. هم چنين منابع اوليه ترس و اضطراب با مراحل تحولي در زندگي تغيير مي يابد. بايد توجه داشت همراه با تحول ميزان ترس هاي گزارش شده كودكان كاسته مي شود و كانون ترس تغيير مي يابد.
همراه با جريان رشد نوع ترس ها نيز تغيير مي كند، يعني در سنين متفاوت ترس هاي متفاوتي مطرح مي شود. مثلا كودكان 8 ماهه تا 2ساله از جداشدن از مراقبان خود مي ترسند، اما اين ترس بين 1 تا 2 سالگي كاهش مي يابد. بين 2 تا 4 سالگي از شدت دلبستگي كاسته مي شود وترس هاي ديگري مانند ترس از حيوانات وتاريكي ظاهر مي شود. بين 4 تا 6 سالگي، قدرت تصور و تصويرسازي كودك رشد مي كند و تصويرهايي از ارواح، هيولاهاي نيمه انسان-نيمه حيوان و صداهاي غيرقابل توضيح در شب را مي سازد. بعد از6 سالگي كودك احتمالا بيشتر از آسيب، مرگ يا بلاياي طبيعي مي ترسد. هم نوجوانان سفيدپوست و هم نوجوانان آمريكايي آفريقايي تبار ترس هايي مشابه درباره صدمه ديدن خود يا ديگران ابراز مي كنند، كودك با نزديك شدن به دوران نوجواني،ممكن است از پذيرفته نشدن در گروه بزرگسالان بترسد.
جدول: ترس ها و اضطراب هاي مرتبط با سطوح سني مختلف در كودكان
سن كانون ترس يا اضطراب0-6 ماهگي عدم حمايت، صداي بلند، محرك هاي حسي شديد6-9 ماهگي غريبه ها، محرك هاي ناگهاني يا غير قابل انتظار (مثل صداها)1 سالگي جدايي از فردي كه از كودك مراقب مي كند، آسيب ديدن، توالت رفتن و غريبه ها3 سالگي حيوانات، ماسك ها، تنها ماندن، جدايي از والدين4 سالگي تاريكي، حيوانات و سر و صدا5 سالگي حيوانات، افراد بد، تاريكي و جدايي از والدين6 سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، صدمات جسمي، رعد و برق و تندر، جدايي از والدين (براي مثال هنگام رفتن به مدرسه)7-8 سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، (مثلا انهايي كه در كتاب ها و فيلم ها هستند) وقايع غير عادي موجود در رسانه ها و فيلم ها، (مانند جنگ و بمب گذاري و انفجارها)، تنها ماندن، صدمات و اسيب ها.منبع: آلن ديك، 1983
محيط اجتماعي در پهنه زندگي چالش هاي متفاوتي را پيش روي ما مي گذارد كه مستلزم رشد مهارت ها، باورها يا احساسات جديد است. طي دوران كودكي ترس ها و اضطراب ها اين قبيل چالش ها را به وجود مي آورند. كودكان با فراگيري روش هاي مقابله با موقعيت هاي اضطراب زا و ترس آور اين دوران، نحوه كنار آمدن با ترس ها و اضطراب هاي زندگي آتي را مي آموزند. براي مثال اذعان به ترس، رويارويي و سپس مقابله با آن، و در نهايت نترسيدن در واقع توالي رشد كودك است تا در آينده براي مقابله با ترس و اضطراب آماده باشد.


بر اساس متون و ادبيات تحولي، بسيار معقول است كه كودكان و نوجوانان نسبت به تجربه ترس ها و اضطراب هاي مختلف در مراحل مختلف تحول خود اسيب پذيرتر باشند. با وجود اين، چه چيزي واكنش و ترس و اضطراب بهنجار را از اضطراب هراس باليني جدا مي سازد؟ متخصصان باليني دستورالعمل هايي را براي متمايز كردن واكنش ترس طبيعي از شرايط اضطرابي كه از نظر شدت، فراواني، محتوا، دفعات و نشانه هاي اضطرابي با همتايان بهنجار خود متفاوت هستند تهيه كرده اند (كندال، 2000).

منبع  : كودك و نوجوان-كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟

انواع بلوغ در نوجوانان

۶۸ بازديد

عده اي گمان مي كنند كه منظور از بلوغ در افراد تنها رسيدن آنها به بلوغ جنسي و جسمي و قدرت آن ها در ازدياد و توليد نسل است اما بايد گفت كه اين تنها يكي از بلوغ ها و تكامل هايي است كه در چرخه زندگي افراد به وجود مي ايد كه بلوغ جنسي يا جسمي نام دارد و علاوه بر آن به دليل تغييراتي كه در سيستم بيولوژيكي و ذهني فرد به وجود مي ايد تغييرات و بلوغ هايي مانند بلوغ عاطفي نيز در فرد به مرور زمان شكل مي گيرد. يكي از مهم ترين بلوغ هايي كه در دوران زندگي فرد براي او به وجود مي آيد كه البته بايد گفت زمان شكل گيري آن در افراد متفاوت است و حتي گاهي افراد هرگز به اين بلوغ نمي رسند بلوغ عاطفي است. يك كودك ممكن است از مواردي مانند ارتفاع و يا سرعت بترسد و در عين حال با گذار از دوران كودكي به دوران نوجواني يك نوجوان ممكن است از مواردي ديگر بترسد .


ترس هاي دوران كودكي تا نوجواني ادامه خواهد يافت و در واقع يكي از نشانه هاي بلوغ عاطفي تغييراتي است كه در رفتارهاي فرد اتفاق مي افتد يعني نوجوان رفتارها و كارهاي ناپخته و خام خود را كنار گذاشته و به جاي آن در مقابل با مشكلات و دغدغه هايي كه در زندگي براي او به وجود مي آيد از روش هاي منطقي و عاقلانه استفاده مي كند. در واقع مي توان گفت وقتي شخص به بلوغ عاطفي مي رسد رفتارهاي عاقلانه را در كارها جايگزين رفتارها و كارهاي هيجاني خود در برخورد و رويارويي با مسائل و مشكلات مي كند. در اين ميان مشكلاتي كه نوجوان با آن ها درگير است را مي توان به سه دسته تقسيم نمود مشكلاتي كه مربوط به اوايل دوران نوجواني است مثل مشكل مدرسه و تحصيل و مشكلات خانوادگي و اين گونه مشكلات. دومين دسته از مشكلات نوجوانان در ارتباط با اواسط دوران نوجواني آن ها است كه مواردي مانند انتخاب شغل و اوقات فراغت و تفريحات نوجوان را در بر مي گيرد و در نهايت دسته سوم مشكلات نوجوان به دوران انتهايي نوجواني او ربط داشته و مواردي مانند خود شناسي تعهدات خانوادگي و مذهبي در اين دسته قرار مي گيرند.

منبع  : كودك و نوجوان-انواع بلوغ در نوجوانان

گفتگو با فرزندان در مورد بلوغ

۷۵ بازديد

گفتگو در مورد بلوغ جسمي و جنسي را از سنين پايين شروع كنيد.

امروزه كودكان با حجم وسيعي از اطلاعات درمورد سكس و ارتباطات در تلويزيون و در اينترنت روبرو هستند، بنابراين همچنان كه آنها به بلوغ نزديك مي‌شوند با بسياري از نظرات پيشرفته در اين حوزه آشنايي دارند. مسئله گفتگو در مورد مسئله بلوغ همچنان يك تكليف مهم براي والدين باقي مانده است از آنجايي كه بيشتر اطلاعات كودك در مورد اين قضيه از منابع معتبري نيستند.

منتظر نباشيد كه كودك شما براي پرسيدن سوالات بي شماري كه دارد خودش به سمت شما بيايد كه آن روز هرگز نخواهد آمد، مخصوصا اگر كودك شما نمي داند كه گفتگو در مورد اين موضوع حساس براي شما مطلوب است يا خير!

به طور ايده آل، به عنوان والدين شما در واقع پيش از اين، صحبت در مورد تغييرات بدن در طول بلوغ را شروع كرده ايد. از زمان نوباوگي كودكان سوال هاي زيادي دارند و اكثر بحث هاي شما احتمالاً در مورد سوالاتي است كودك از شما مي پرسد.

مهم است كه به سوالات او صادقانه و باز پاسخ دهيد هميشه منتظر اين نباشيد كه كودك بحث را شروع كنند

در سن ۸ سالگي آنها بايد بدانند كه تغييرات هيجاني و فيزيكي همراه با بلوغ كدامند. ممكن است كه به نظر كوچك بيايند، اما اين مثال را در نظر بگيريد: چيزي حدود 2 سال بعد دختر شما عادت ماهيانه را تجربه خواهد كرد با صداي پسر شما شروع به كلفت شدن مي كند.

زمان گفتگو با دختر يا پسر

در مورد دختران مهم است كه قبل از آنكه پريود يا عادت ماهيانه شوند والدين آنها در مورد اين قضيه با آنها صحبت كنند. اگر آنها از موضوع  مطلع نباشند عادت ماهيانه مي تواند براي آنها ترسناك و استرس زا باشد. اكثر دختران هنگام دوازده سيزده سالگي پريود مي شوند كه تقريبا دو يا دو و نيم سال بعد از شروع بلوغ است. براي برخي اين پديده زودتر شروع مي‌شود حتي در سن 9 سالگي در حاليكه در برخي ديگر ديرتر است حدود 16 سالگي.

به طور ميانگين پسرها كمي ديرتر از دخترها بلوغ را تجربه مي‌كنند تقريبا در بين سنين 10 تا 11 سالگي. آنها ممكن است شروع به رشد جنسي كنند اولين علائم جنسي را تجربه كنند بدون انكه بدن آنها تغيير زيادي كرده باشد.  درست مانند يك بزرگسال بايد از تغييرات پيش رو آگاهي داشته باشد و آماده باشد، مانند تغيير خانه يا تغيير شغل، كودكان نيز نياز دارند كه در مورد بلوغ و تغييرات پيش روي آن اطلاعات داشته باشند.

بسياري از كودكان آموزش جنسي را در مدرسه مي بينند.

اغلب درس ها تفكيك شده هستند و دختران در مورد عادت ماهيانه آموزش مي‌بينند و پسران نيز در مورد انزال و تغييرات صدا درسهاي اصلي را دريافت مي‌كنند. اما به هر حال مهم است كه دخترا نيز در مورد تغييرات پسران و همچنين پسران در مورد عادت ماهيانه دختران اطلاعات داشته باشند. بنابر اين خوب است كه معلمين درس هايي را در نظر بگيرند كه تمامي موضوعات بلوغ را در بر داشته باشند.

منبع  : كودك و نوجوان-گفتگو با فرزندان در مورد بلوغ

نوجوان عاشق

۷۰ بازديد

نوجوان عاشق مي شود و تغيرات جسمي و فيزيكي در او ايجاد مي شود.
دوستان دوران كودكي يا نوجواني ويژه هستند و مهم نيست چه مقدار فاصله بين ديدار دوستان وجود دارد.
اين ارتباطات نتيجه ريشه هاي مشترك در طول سال هاي رشد هستند.
 



دوستان دوران كودكي  و معشوقه هاي نوجوانيمان در كنار ما يك سري لحظه هاي جالب، مخوف، خسته كننده و برآشفته كننده را تجربه كرده اند كه به ما براي شناخت هويت فعلي امان كمك كرده اند.
با اينحال، وقتي كودكان كم سن هستند، والدين ممكن است اين روابط را بي اهميت بدانند.اگر خانواده بايستي به مكان جديد نقل مكان كند و فرزندان بايستي دوستان نزديك  را ترك كنند، در اين صورت چه چيزي رخ مي دهد؟
كودك ممكن است براحتي با نقل مكان با دوست هاي جديد اخت شود و روابط تازه اي را برقرار كند اما در مورد نوجوان چطور؟
يكي از شكايات اصلي والدين در دوران نوجواني وابستگي زياد نوجوانشان به يك دوست مخصوصا از جنس مخالف مي باشد كه نگراني هاي زيادي را با خود بهمراه خواهد داشت.
نوجوان عاشق و نحوه بر خورد با او (1)
ديدگاه ديگران در مورد نوجوان عاشقعشق نوجواني به دوست پسر يا دوست دختر حتي توسط والدين كم ارزش محسوب مي گردد.
افراد بزرگتر اين روابط را بي معني توصيف مي كنند و آنها را عشق هاي توخالي مي نامند و اين پيوند هاي رمانتيك جدي گرفته نمي شوند.
والدين توانايي نوجوان را در عشق ورزي زير سوال مي برند و انها را دست كم مي گيرند.با اينحال آنها عبارات نوجوانان نظير ” پدر و مادر ، من عاشق شما هستم ” را با قدرداني و ارادت تام مي پذيرند.
اگر والدين به اين باور برسند كه نوجوانان مي توانند صادقانه به والدين عشق بورزند، پس  آيا نبايد پذيرفت كه داستان هاي عاشقانه نوجوان در واقع عشق واقعي هستند؟
قرار عاشقانه موضوعي نسبتا جديد مي باشد.  در گذشته نوجوانان با اولين معشوقه هايشان در خارج از مدرسه ازدواج مي كردند.
در واقع زنان و مردن نسل قديم كمتر دوران جواني را به صورت مجردي ازدواج مي كردند و سريع تر از نوجوانان و جوانان امروزي وارد زندگي متاهلي مي شدند اما امروزه به دليل مسائل مختلف اجتماعي و اقتصادي و طولاني شدن تحصيلات ازدواج به تاخير مي افتد.


از اينرو ، سن بلوغ از قلم افتاده بود.رسيدن به سن بلوغ بر دوره اولين عشق و اولين تجربه جنسي تاثير مي گذارد.
اكنون به ندرت اتفاق مي افتد كه با اولين عشق افراد ازدواج كنند.
قرارعشقي نوجوانان امروزي براي انتخاب جفت و همسر نيست بلكه براي سرگرمي مي باشد.
با اين وجود، تجربه عشق اول ضعيف تر از عشق اول دهه سي يا چهل شمسي نمي باشد.
بالغيني كه استحكام پيوند  يا تاثير شكست عشق اول را كمتر از حد تخمين مي زنند، ممكن است فراموش كنند وقتي آنها اولين عشق اشان را از دست داده اند، چه حسي داشتند.

منبع  : كودك و نوجوان-نوجوان عاشق