شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اسفند ماه 1398

مشاوره خانواده

داستان كودكانه در مورد بي نظمي

۶۷ بازديد

داستان كودكانه در مورد بي نظمي كه كودك شما يادبگيره نظم داشته باشه و اسباب بازي و وسايل در خانه رها نكنه.
يكي بود يكي نبوديه پسر كوچولوي شيطوني بود به اسم نيما كه هميشه  وقتي از مدرسه ميومد لباساش و روي تخت مينداخت و ميرفت جلوي تلويزيون فيلم ميديد و با اسباب بازي هاش بازي ميكرد.
مادر نيما هميشه بهش ميگفت كه لباساش و مرتب كنه و اسباب بازي هاشو از وسط خونه جمع كنه تا خراب نشن.
ولي نيما به حرف مامانش گوش نميداد و هميشه همون جوري كه جلو تلويزيون كارتون ميديد خوابش ميبرد و مامان و باباش وسايلش و جمع ميكردن.


تا يه روز نيما از مدرسه اومد و ناهارش تند تند خورد و رفت جلوي تلويزيون تا كارتون مورد علاقه اش رو ببينه و با ماشين هاش بازي كنه.
مامانش كه خيلي خسته بود سمت اتاق خواب رفت و گفت نيما من ميرم يكم بخوابم يادت نره وسايلت رو جمع كني.
نيما هم مثل هميشه سرش رو تكون داد ولي اصلا حواسش به حرف مامانش نبود.
چند ساعتي نگذشته بود كه نيما يادش افتاد تكليف مدرسه اش رو انجام نداد و رفت اتاقش تا از تو كيفش تكليف هاش رو در بياره و انجام بده.
داستان كودكانه در مورد بي نظمي
مامانش كه تازه بيدار شده بود و داشت از اتاق خواب درميومد.پاش روي يكي از ماشين هاي مسابقه اي نيما رفت و ليز خورد و پاش محكم به ميز وسط خونه خورد و موقع افتادن سرش به زمين خورد نيما كه از سر و صدا بيرون اومده بود با ديدن مامانش ترسيد و گريش گرفت از طرفي هم ميدونست كه مامانش حسابي دعواش ميكنه چون به حرفش گوش نكرده بود.

منبع : مشاوره كودك و نوجوان- داستان كودكانه در مورد بي نظمي

راهكارهاي مشاور براي جلوگيري از ناخن جويدن كودكان

۶۹ بازديد

راهكارهاي جلوگيري از ناخن جويدن كودكان يكي از مواردي است كه در مشاوره تلفني بسيار پرسيده مي شود. لذا در اين مقاله به صورت كامل بيان شده است.

 

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، راهكارهاي جلوگيري از ناخن جويدن كودكان يكي از مواردي است كه در مشاوره تلفني بسيار پرسيده مي شود. لذا در اين مقاله به صورت كامل بيان شده است.

بهتر است پيش از تولد كودك و حتي در جلسات مشاوره ازدواج و پيش از آن، والدين آموزش هاي لازم را در مورد تربيت و رفتارهاي كودك ببينند.

ناخن جويدن يكي از عادات رفتاري شايع كودكان است كه ممكن است شما را به عنوان والدين دچار مشكل كرده باشد.

كودكان به دلايل مختلفي شروع به ناخن جويدن مي كنند كه عموما به عنوان نشانه اي از وجود يك مشكل قابل بررسي تلقي مي شود.

اين عادت علاوه بر كودكان مي تواند در گروه هاي سني نوجوان و حتي بزرگسالان نيز وجود داشته باشد. با ادامه ي مطلب همراه باشيد تا مهم ترين دلايل و روش هاي درمان ناخن جويدن را براي تان توضيح دهيم.



علل ناخن جويدن كودك تان را مشخص كنيد.
1. الگو برداري از بزرگترها
2. دلخوري از والدين و اطرافيان
3.كنترل اضطراب و نگراني ها
4. كسب آرامش
5. خجالت و كمرويي
6. قوانين انضباطي شديد در خانه
7. التهابات لثه به دليل دندان در آوردن

راه كارهاي عملي جلوگيري از ناخن جويدن در كودكان

در روانشناسي كودك در برخي موارد بهترين كاري كه به عنوان والدين مي توانيد در مقابل اين عادت فرزندتان انجام دهيد، آن است كه هيچ عكس العملي نشان ندهيد.

انتقاد، اوقات تلخي، ريشخند كردن، تذكرهاي ممتد (تو مثل ني ني كوچولوها مدام دستت در دهانت است)، يا تهديد و سرزنش كردن (مريض مي شوي دست هايت زشت مي شوند)، هيچ تاثيري در كاهش اين عادت ندارند.

لازم است تا بجاي اين قبيل رفتارها از روش هاي حمايتي همه جانبه استفاده كنيد زيرا والدين نزديك ترين افراد زندگي كودك هستند كه مي توانند او را در اين كار كمك كنند.

اگر براي كاستن از عادات ناخوشايند فرزندتان از روش هاي تند و خشونت آميز استفاده كنيد، نه تنها موجب كاهش آن عادت نخواهند شد، بلكه فشار عصبي بيشتري هم به كودك وارد مي آورند.

والدين و مربيان مي توانند با الگو قرار دادن خود و آموزش روش هاي آرام سازي، ورزش هاي ساده و گوناگوني را به فرزندشان ياد بدهند.

براي مثال همگي روي زمين بنشينيد، نفس هاي طولاني بكشيد، تصورات آرام بخشي در ذهن خود مرور كنيد و با حفظ آرامش عضلاني خود سعي كنيد شيوه هاي كاهش فشار عصبي را به فرزندان تان بياموزيد.

راهكارهاي راهكارهاي جلوگيري از ناخن جويدن كودكان زير نيز مي تواند به شما كمك كند:


علت را رفع كنيد:
منتظرنباشيد تا فرزندتان در مورد اينكه چرا ناخنش را مي جود با شما صحبت كند و اورا سرزنش نكنيد.
مهم ترين اقداماين است كه بدنبال مساله اي كه باعث شده است آرامش و امنيت كودك تان را به هم بزند،باشيد.
آن را بيابيد، اين تلاش شما براي پي بردن به مشكل كودك و توجه به حل آن مي تواند بزرگترين گام براي از بين بردن اختلال ناخن جويدن باشد.
حواس كودك ر ا پرت كنيد.

منبع:  ناخن جويدن كودك

شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان

۶۵ بازديد

به نظر مي رسد كه رشد جنسي بچه ها، از نظر والدين نوزادان و كودكان دوره اي باشد كه در مراحل بعدي زندگي آنها به وجود مي آيد. ولي در حقيقت، رشد جنسي كودكان در سالهاي اوليه زندگي شروع مي شود. نوزادان، كودكان، پيش دبستاني ها و كودكان جوان در سن مدرسه، شالوده رشد هيجاني و فيزيكي را همزمان با رشد به صورت هاي نامحسوس ايجاد مي كنند.
همزمان با دست يابي به نقاط عطف مهم فيزيكي و هيجاني، مانند آموختن راه رفتن و يا شناخت پدر و مادر، كودكان به نقاط عطف مهم مي رسند مانند چگونگي بازشناسي، تجربه و احساس كردن بدن خود و چگونگي شكل دهي دلبستگي به ديگران. دلبستگي در سال هاي اوليه زندگي شكل مي گيرد و به مراحل صميميت و پيوستگي با ديگران در آينده كمك مي كند.
با شناخت نحوه رشد و يادگيري كودكتان، شما مي توانيد نقش مهمي را درپرورش سالم هيجاني و فيزيكي ايفا كنيد.
نوزادان و كودكانوابستگي هاي عاطفي و اوليه بدن در كنار والدين و از طريق ارتباط فيزيكي شكل گرفته كه عشق آنها را بيان مي كند. نگهداري و لمس شدن، بوسيده شدن و در آغوش قرار گرفتن به كودكان كمك مي كند تا احساس راحتي كنند و همراه با دوست داشته شدن، احساس فيزيكي مثبتي را تجربه مي كنند.
نوع منحصر بفرد صميميت فيزيكي و دلبستگي هيجاني ما بين كودكان و والدين، مي تواند اولين عامل براي شكل گيري زمينه هاي عاطفي و صميمي فيزيكي پخته در اينده باشد كه در مراحل بعدي، به عنوان بخشي از بلوغ جنسي پخته در اينده مي باشد.
بدن من. بيشتر والدين نگراني هاي مربوط به كودكان خود را با دكتر خودشان در ميان مي گذارند با موضوعاتي نظير اينكه نوزادان آلت تناسلي خود را در طول عوض كردن پوشاك لمس مي كنند يا داراي حالت نعوظ زيادي هستند. به انها اطمينان داده يمشود كه اين رفتارهاي كاملا عادي مي باشد و گفته مي شود كه اكتشاف كردن بدن، حتي در ميان بچه هاي جوان تر هم يك امر عادي مي باشد و بيشر كودكان، به خصوص نوجوانان، از برهنه شدن خوششان مي آيد.
واكنشي كه شما نشان مي دهيد – صداي شما، كلماتي كه استفاده مي كنيد و حالت صورت شما – يكي از اولين درس هاي بچه شما در زمينه مسائل جنسي مي باشد. با عدم واكنش عصبي و غافل گير كننده، يا عدم استفاده از كلمات ناپسند، به كودك خود آموزش مي دهيد كه اين كنجكاوي در مورد بدن ، يك بخش نرمالي از زندگي مي باشد.
آگاهي جنسي. در سنين ۲ يا ۳ سالگي، حس مونث يا مذكر بودن كودك شروع به رشد مي كند. اين آگاهي، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن، شروع به شناختن تفاوت ما بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر، شناسايي كنند. برخي از افراد معتقدند كه هويت جنسي به صورت زيست شناختي تعيين مي شود و برخي بر اين باورند كه اين امر در نتيجه محيطي كه كودك در آن قرار گرفته است، تشكيل مي شود. به احتمال زياد، اين امر در نتيجه تركيب دو مورد ياد شده حاصل مي شود. كودكان در اين سن، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه  نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آنهاست. مردانه بودن چه چيزي است؟ زنانه بودن چه چيزي است؟ چگونه پسر ها و مردها رفتار مي كنند؟ دختر ها و زن ها چگونه رفتار مي كنند؟  همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد، نسبت به واكنش هايي كه آنها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند، مطلع باشيد.
شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان
دوره پيش دبستاني (سن ۳ تا ۵ سالگي)در سن پيش دبستاني، حس دختر يا پسر بودن در بيشتر كودكان رشد مي يابد، و تا جايي ادامه پيدا مي كند كه حتي شروع به اكتشاف بدن خود به صورت هدفمند مي كنند. زماني كه آنها بدن خود را لمس مي كنند، بد حرف زدن با آنها روش مناسبي نمي باشد – اين كار ، فقط حس گناه يا خجالت را در كودك شما رشد مي دهد.
با اين حال، ممكن است كه حتي در صورتي كه كودكان اين حس را داشته باشند كه اين كار خوب است، والدين بخواهند تا توضيح دهند كه لمس كردن بدن بايد در تنهايي صورت گيرد –  كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آنها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي – حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آنها اعتماد دارند – نبايد آنها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند.
در دوره پيش دبستاني كودك گرايش هاي جنسي را از شما مي اموزد– از نحوه پاسخ شما به جنس مخالف و احساس شما در مورد عريان بودن.


سوالات پايان ناپذير. همزمان با اينكه كودكان نسبت به هر چيزي كنجكاو مي شوند، اين امر يك  حالت عادي است كه كودكان از والدين خود سوالاتي از قبيل ” بچه ها چگونه به وجود مي آيند؟ يا ” چرا خواهر من آلت تناسلي مردانه ندارد؟” ، را بپرسند.
وقتي كه با سوالاتي از اين قبيل برخورد مي كنيد، سعي كنيد كه با صداقت جواب دهيد،  و پاسخ شما تا حد ممكن به واقعيت نزديك باشد. پاسخ هايي از قبيل اينكه ” لك لك تو را اورده” نه تنها حس كنجكاوي بچه را از بين نمي برد، بلكه زماني كه كودكان حقيقت را مي فهمند، اعتمادشان به والدين از بين مي رود. صادق بودن در اين وضعيت، همچنين باعث مي شود كه كودك شما در مورد سوالات خودشان ، در زمان آينده هم به شما رجوع كنند.

منبع:  مركز مشاوره و روانشناسي ايران-شناخت رشد جنسي اوليه در كودكان

از تشخيص خانگي كرونا تا پيشگيري و درمان ويروس

۷۶ بازديد

تشخيص خانگي بيماري كروناويروس كروناي جديد ممكن است در ابتدا علائم عفونت نشان ندهد، ‏پس چگونه مي توان از ابتلا به اين بيماري مطلع شد؟آخرين اطلاعات اين است كه دوره نهفته (انكوباسيون) ‏ممكن است ۲۸ روز قبل از مشهود بودن علائم ‏COVID 19‎‏ باشد و تا زماني كه فرد دچار تب و يا سرفه نشود ‏و به بيمارستان نرود، معمولاً ريه ها٪ ۵۰ فيبروزه شده اند كه ديگر خيلي دير شده است!‏
پزشكان يك آزمايش ساده را ارائه مي دهند كه مي توانيم هر روز صبح انجام دهيم. نفس عميق ‏بكشيد و نفس خود را بيش از ۱۰ ثانيه نگه داريد.
اگر نفستان را با موفقيت و بدون سرفه، بدون ناراحتي، خستگي و ‏سفتي و غيره بيرون داديد، ثابت مي كند كه هيچ فيبروزي در ريه ها وجود ندارد، در واقع نشان مي دهد كه ‏عفونت وجود ندارد.‏
تشخيص كرونا بر اساس استاندار وزارت بهداشتترياژ: تشخيص زودهنگام بيماران شديد تنفسي ناشي از كرونا جديدبيماري بدون عارضهتوجه شود كه بيمار داراي عفونت حاد تنفسي فوقاني بدون عارضه (بدون نشانه هاي شوك، سپسيس، دهيدراتاسيون و تنگي نفس)، ممكن است گاهي:
بدون تب،سرفه،گلودرد،احتقان بيني،بي حالي،سردرديا درد عضلاني باشد.سالمندان و بيماران داراي نقص ايمني ممكن است با علائم غيراختصاصي آتيپيك مراجعه نمايند.
پنوموني خفيفبالغين مبتلا به پنوموني كه نشانه هاي پنوموني شديد را ندارد.كودك مبتلا به پنوموني غيرشديد كه داراي سرفه يا دشواري در تنفس به همراه تنفس سريع باشد(بدون نشانه هاي پنوموني شديد) تنفس سريع: زير ۲ ماه(بيشتر از ۶۰ تنفس در دقيقه)، ۲ ماه تا ۱۱ ماه (بيشتر از ۵۰ تنفس در دقيقه)، يكسالگي تا ۵ سالگي (بيشتر از ۴۰ تنفس در دقيقه)پنوموني شديد در تشخيص كروناجوانان و بالغين:
تب يا نشانه هاي باليني مطرح كننده عفونت تنفسي، به همراه يكي از نشانه ي: سرعت تنفس بيشتر از ۳۰ بار در دقيقه، ديسترس تنفسي شديد، يا SpO2 كمتر از ۹۰ % در هواي اتاق
كودك:
داراي سرفه يا دشواري تنفس به همراه يكي از : سيانوز مركزي يا SpO2 كمتر از ۹۰ %، ديسترسشديد تنفسي )نفس نفس زدن يا تورفتگي شديد قفسه صدري هنگام تنفسي(، نشانه هاي دال بر پنومونيبه همراه علائم خطر عمومي مانند ناتواني در شير خوردن يا نوشيدن، بي حالي شديد يا كاهش سطحهوشياري، يا تشنج. ساير نشانه هاي پنوموني كه ممكن است وجود داشته باشد.
شامل:
تو رفتگي قفسه صدري در هنگام تنفس،
تنفس سريع(زير ۲ماه )بيشتر از ۶۰ تنفس در دقيقه(، ۲ ماه تا ۱۱ ماه (بيشتر از ۵۰ تنفس در دقيقه)، يكسالگي تا ۵ سالگي )بيشتر از ۴۰ تنفس در دقيقه( تشخيص پنوموني شديد باليني است و انجام راديولوژي جهت رد كردن عوارض كمك كننده است.
۱- – فرد مبتلا به بيماري شديد تنفسي تبدارفرد مبتلا به بيماري شديد تنفسي تبدار (سندرم SARI) كه به دليل تب، سرفه و … نيازمند بستري در بيمارستان ميباشد، و عامل بيماريزاي ديگري ۱ براي توجيه علائم بيماري وي متصور نيست. (پزشكان در مورد تظاهرات غيرتنفسي وغيرمعمول بيماري در افراد با نقص ايمني بايد هوشيار باشند)كه حداقل يكي از مشخصات ذيل را دارا باشد:الف- سابقه سفر به ووهان ( Wuhan )، در استان هوباي ( Hubei ) كشور چين، در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم بيماريب- از كاركنان بهداشتي درماني (پزشك، پرستار، خدمه و ساير پرسنل بخش) باشد كه در محل كه يك مورد بيمار تنفسي شديد ) SARI بستري بوده است(خدمت كرده و تردد داشته است. (بدون توجه به مليت يا سابقه مسافرت آن بيمار)
ج- علي رغم درمان هاي مناسب براي پنوموني، پاسخ باليني نامناسب بوده و به شكل غيرمعمول و غيرقابل انتظاري وضعيت باليني بيمار حادتر و وخيم تر شود (بدون توجه به سابقه سفر و مليت بيمار) حتي اگر عامل بيماري زاي ديگري كه توجيه كننده وضعيت باليني بيمار باشد، نيز از بيمار جداسازي شده باشد.
۲ -بيمار داراي علائم تنفسيبيمار داراي علائم تنفسي (با هر شدتي كه باشد)، كه در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم باليني يكي از انواع تماس هايذيل را داشته باشد:
الف- تماس نزديك ۲ ( physical contactclose ( با مورد قطعي و علامتدار بيماري nCoV ،
ب- كار در بيمارستان يا مركز درماني در كشوري كه انتقال داخل بيمارستاني در آن كشور گزارش شده باشد.
ج- تماس مستقيم با مخازن حيواني بيمار (درصورتي وجود عفونت كوروناويروسي جديد در حيوان قطعي شده باشد) در كشورهايي كه، كوروناويروس جديد داراي مخزن حيواني باشد يا ابتلا انسان در اثر انتقال zoonotic محرز شده باشد
PHOBIAاختلال اضطرابي و روشهاي درمان فوبيا- دكتر سارا نامجو0 ديدگاه/مي 22, 2019ادامه مطلب ...درمان و پيشگيري خانگي ويروس كروناآب خوردن هر ۱۵ دقيقهتوصيه جدي پزشكان ژاپني مي گويد كه همه بايد ‏اطمينان حاصل كنند كه دهان و گلويشان مرطوب است و خشك نيست. حداقل هر ۱۵ دقيقه يكبار يه قلوپ آب بخوريد.‏
چرا ؟
چون حتي اگر ويروس وارد دهان شما شود ؛ آب آشاميدني يا مايعاتي كه مرتبا مي خوريد، باعث انتقال آنها به ‏معده مي شود و اسيد معده ي شما، ويروس ها را از بين مي برد.
اگر به طور منظم آب كافي نخوريد، ‏ويروس مي تواند به مويرگهاي تنفسي شما وارد و از آنجا به شُشها منتقل شود كه اين حالت بسيار خطرناك ‏است.‏
بهبود سيستم ايمني بدنبا خوردن سير، پياز و ويتامين C
ورزش و نرمش آرامنرمش آرام در خانه و يا محيطي كه عامل بيماري نباشد.
پيشگيري از كرونا بر اساس استاندار سازمان بهداشت جهانيدستان خود را با صابون و آب يا مالش دادن بر پايه الكل تميز كنيد.بيني و دهان را هنگام سرفه و عطسه با بافت يا آرنج خميده بپوشانيد.از تماس نزديك با هركسي كه علائم سرماخوردگي يا آنفلوانزا دارند، خودداري كنيد.گوشت و تخم مرغ را كاملا بپزيد.از تماس محافظت نشده با حيوانات زنده خودداري كنيد.بهترين زمان تشخيص كرونابهترين زمان براي اخذ نمونه تنفسي ظرف ۷ روز اول بيماري و قبل از تجويز داروهاي ضدويروس است.درصورت عدم ارسال نمونه ها در طي ۷۲ ساعت اوليه (ترجيحا ۲۴-۴۸ ساعت اوليه)، ضروري مي باشد نمونه ها در برودت منهاي ۷۰ درجه سانتيگراد نگهداري گردد و در زمان انتقال به  آزمايشگاه كشوري رفرانس از تانك ازت استفاده شود.آزمايشگاه كشوري رفرانس كورونا ويروس مستقر در آزمايشگاه ملي انفلوانزا واقع در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد.
لطفاً براي سلامتي ديگران به اشتراك بگذاريد!‏
مشاورانه مشاوره خانواده مشاوره ازدواج مشاوره تلفني مشاوره آنلاين تست روانشناسي مشاوره روانشناسي مشاوره جنسي اختلال رواني استخدام روانشناس و روانسنجراه هاي انتقال كرونا و بيماري هاي عفوني مشابهاحتياطات بر مبناي روش انتقال:تعريف: در هنگام درمان بيماران شناخته شده يا مشكوك عفوني يا كلونيزه با عوامل عفوني بيماريزا، از احتياطات بر مبناي روش انتقال استفاده مي شود.
در اين موقعيت ها موازين كنترلي اضافي به منظور پيشگيري مؤثر از انتقال عفونت الزامي است.
از آن جا كه غالباً در هنگام پذيرش بيماران در بيمارستان عوامل عفوني شناخته شده نيستند، اين احتياطات بر اساس نشانه هاي باليني ابتدايي و عوامل اتيولوژيك احتمالي و سپس تعديل آن بر اساس نتايج تست هاي آزمايشگاهي تعيين و به كار گرفته مي شوند.


a . احتياطات تماسي رعايت احتياطات تماسي براي اجتناب از انتقال ارگانيسم هاي مرتبط به عفونت ها يا كلونيزاسيون عوامل عفوني از طريق تماس مستقيم يا غير مستقيم توصيه مي شود.
اصول احتياطات تماسياستفاده از وسايل حفا ت فردي كاملپوشيدن دستك، در بدو ويزيت و درآوردن آن قبل از ترك بيمارانجام ضدعفوني دست ها، يكبار بعد از درآوردن دست كش و گان، و يكبار بعد از درآوردن محافظ صورت و ماسك الزامي است.رعايت ب داشت دست با آب و صابون يا مايعات ضدعفوني با پايه الكلي، بلافاصله بعد از درآوردن دستك،احتياطات قطره ايبراي اجتناب از انتقال ذرات بزرگتر از ۵ ميكرون، بايستي از اين نوع احتياط استفاده شود.
اندازه بزرگ اين قيرات مانع از حركت در فاصله زياد يا تعليق آن ها در هوا مي شود.
اين ذرات، در فاصله كوتاه (حدود يك متر) مي توانند مستقيماً از سيستم تنفسي فرد عفوني به سيح مخاطات فرد گيرنده كاركنان ارائه كننده خدمات سلامت يا ساير بيماران( منتقل شوند. اين قيرات تنفسي كه حامل پاتوژن هاي عفوني مي باشند هنگام سرفه، عيسه يا صحبت فرد عفوني ايعاد مي شوند.

منبع: مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-از تشخيص خانگي كرونا تا پيشگيري و درمان ويروس